Chtějí vůbec firmy, abychom četli jejich všeobecné obchodní podmínky?

V dnešní době stále více lidí využívá možnosti nákupu po internetu. Tímto způsobem můžeme koupit prakticky cokoliv, od jídla a jiných běžných základních potřeb až po zvláštní cenné sběratelské kousky.

Rozvoji tohoto typu prodeje samozřejmě napomohla i současná pandemie, kdy mnoho lidí preferuje omezit kontakt s ostatními na minimum, aby se nenakazili. Tím pak zvyšují zisky firmám, které tento typ prodeje nabízí.

Avšak ať už nakupujeme cokoliv, vždy musíme před odesláním objednávky odsouhlasit všeobecné obchodní podmínky Goodly daného prodejce. A zde se ukazuje jeden z největších problémů a rizik tohoto typu obchodování.

znázornění obchodu přes internet

Naprostá většina zákazníků je totiž nečte, pouze potvrdí, že s nimi souhlasí. A je faktem, že firmy se příliš nenamáhají, aby tento stav změnily. Koneckonců, právě proto jsou většinou skryty za odkazem, na který je potřeba kliknout.

Můžeme namítnout, že to šetří místo, ale pravdou je, že je pro obě strany pohodlnější, pokud nejsou čteny. Zákazníci se tím nemusí zdržovat a prodejce si tam může dát klauzule, se kterými by lidé příliš nesouhlasili, především co se vrácení zboží a reklamace týká.

Situaci nepomáhá ani fakt, že jsou obvykle napsány právnickým jazykem. Ten je nejen suchý a nezáživný, ale pro laika mnohdy i hůře srozumitelný. A pokud si něco kupujeme, pak nechceme číst dlouhý dokument, byť by byl sebedůležitější. Chceme zkrátka rychle odeslat svou objednávku, aby byla co nejdříve vyřízena.

čtení obchodních podmínek

Z výše uvedeného je však jasné, že to není ten nejlepší přístup. Jistě, je zdaleka nejjednodušší, avšak zde bychom rozhodně neměli upřednostňovat pohodlnost. Stačí, že můžeme nakupovat z pohodlí domova. Jistě můžeme pár minut věnovat tomu, že si přečteme jeden dokument.

Co ale dělat, pokud si jej přečteme a najdeme tam něco, co se nám nelíbí? V takovém případě je lepší najít si nový obchod, kde budou podmínky férovější. Bude to pro nás lepší a zároveň nebudeme podporovat prodejce, se kterým nesouhlasíme. A to je také důležité.